woensdag 28 maart 2018

Oneerlijk

Vanmorgen raakte ik met de kassière aan de praat. Het ging over aanbiedingen en korting die je kreeg over bonusartikelen. Toevallig had ik daar een aantal van in mijn karretje liggen. En ja, dat tikte nogal aan dit keer. Helemaal toevallig was het niet, want een aantal artikelen had ik daarom uitgezocht. Dingen die we ook gebruiken en ik zonder korting ook gekocht zou hebben, namelijk mijn guilty pleasure anijshagelslag, voor de kinderen gestampte muisjes en de grote flessen biologische diksap van AH eigen merk. Die blijven ook wel een tijdje goed in de voorraadkast, dus daar kunnen we voorlopig wel mee vooruit.

Toen ik dus met de kassière in gesprek was begon de vrouw achter mij mee te praten. Het ging over haar pensioen, dat zou tot ze in de kist ligt hetzelfde blijven en niet verhoogd worden (haar eigen woorden). En dat vond ze niet eerlijk. Ook niet dat ze tot haar 66e had moeten doorwerken. En dat terwijl haar opa (twee generaties eerder dus) tot zijn 91e van zijn pensioen kon genieten zonder dat hij daarvoor ook maar een cent betaald had. Echt niet eerlijk! En dus kwam de korting bij haar ook echt wel goed uit en het leek bijna alsof ik mijn korting bij haar zou moeten doneren zodat zij wat meer pensioen zou hebben.

Ik denk dat ik daarvoor dan te nuchter en te realistisch ben. Ik haalde mijn schouders op, op dit moment is dat zo geregeld, in de toekomst kan ik niet kijken, dus ik weet helemaal niet wat ons over 30 tot 40 jaar (of zou het nog langer zijn?) te wachten staat. En de opa van die vrouw heeft dan misschien nooit bijgedragen aan zijn pensioen, hij heeft wel de oorlog (zelfs 2) meegemaakt en alle narigheid van dien. Wat is eerlijk? We moeten het doen met wat we hebben in de tijd waarin wij leven. En klagen helpt daarbij niet. En al helemaal niet bij de kassa van de supermarkt met iemand die voor je staat.
Er zijn meer dingen in het leven 'oneerlijk' dat zie ik ook wel en dat weet ik. Maar de kunst blijft om te roeien met de riemen die je zelf hebt, want hoe veel je ook kijkt, het gras van de buren is toch altijd groener. Vanmorgen had ik dan toevallig een aantal artikelen uit de bonus gekocht, er zijn vaak weken bij dat ik helemaal niets met korting koop. Gewoon omdat het kan en omdat het mag en omdat ik al die bonusartikelen helemaal niet nodig heb en nooit gebruik. Heel fijn, want uiteindelijk verkrijg ik daardoor de meeste korting op mijn boodschappen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten