maandag 7 september 2015

Dubbel

Toch maar weer een blogje van mijn hand. Niet omdat het zo goed gaat, helaas niet, maar omdat ik gewoon even moet spuien. Dus als je je goede stemming niet wilt laten bederven moet je maar niet verder lezen...
Ik ben niet zwartgallig en ook niet depressief. Ik zie ook nog wel van dingen de humor in, gelukkig. Ik ben alleen maar moe. Heel erg moe. Alle onderzoeken komen op niets uit, zelfs mijn ijzer is goed (en vanzelf weer omhoog gegaan, en dat voor een zwangere!). Ik ben daar blij om, maar een wondermiddel tegen die moeheid? Die krijg je daar niet voor, helaas. En ik ben er gewoon klaar mee om zo moe te zijn. Het duurt gewoon net even te lang. En dat ik het dan maar rustig aan moet gaan doen? Dat klinkt heel meelevend en eigenlijk best wel goed, maar dat is nogal gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Mijn man stond (uiteraard) al in een gouden lijstje, maar die krijgt van mij ook maar diamanten erbij. Hij neemt zoveel dingen over zonder klagen, wat zo fijn is. En zo zijn er gelukkig meer mensen in mijn omgeving.
Maar ik zie ook de andere kant. En dat is dat als ik me heel moe voel en amper op mijn benen kan staan, dat ik dan ook eigenlijk niet aangesproken word. Helemaal niet als je ergens gaat zitten, terwijl iedereen blijft staan. En juist op zulke momenten heb ik dan wel behoefte aan even een praatje, maar mis ik de energie om zelf iets te initiëren. Erg frustrerend, want normaal ben ik assertief genoeg om praatjes te maken zelfs met wildvreemden.

Ik ben reëel genoeg om te beseffen dat ik persoonlijk niet veel anders ben. Het is gewoon veel gemakkelijker om je 'eigen' mensen aan te spreken, dan iemand die het moeilijk heeft. En dan heb ik het (hopelijk) alleen de afzienbare termijn van de zwangerschap. Ook al zijn drie maanden voor mij nu nog veel te lang... Ik denk ook aan mensen die in een rolstoel zitten of die last hebben van chronische vermoeidheid. Respect voor Martine bijvoorbeeld van 'min of meer', je wereld kan ineens zo snel klein worden. Zonder dat je het zelf wilt. Om maar van onbegrip te zwijgen. Een hard leerpunt voor mij op deze manier, om toch wat meer om te zien naar mensen die het moeilijk hebben, eenzaam zijn of afzijdig staan in een groep. Het is veel te gemakkelijk om te denken dat ze er zelf voor kiezen. Dubbel.

Iets anders wat ik heel erg dubbel vind is het aannemen van hulp. Daar ben ik niet zo heel goed in. En dat komt omdat ik het gewoon zelf wil doen. Ik moet nu wel, omdat het niet anders kan. Man heeft een volledige baan en kan gewoon niet alles opvangen wat ik deed. En dus krijg ik af en toe hulp van buitenaf. Daar ben ik heel erg blij mee, maar dat leidt ook wel regelmatig tot frustraties bij mij omdat ik het anders gewild had. Hoe ga ik daar mee om? Mentaal heb ik echt genoeg te doen en door te worstelen hoor ;-).
Een voorbeeld? Ja, wij vinden pannenkoeken erg lekker, ja lekker als je iets langs wilt brengen. Maar dan blijken het pannenkoeken te zijn die met een of andere standaardmix gemaakt zijn en die we toch echt minder lekker vinden. Hetzelfde geldt voor bietjes of wortels die ik echt niet lekker vind als ze met suiker zijn klaar gemaakt. Jarenlang koken zonder pakjes en zakjes maakt je blijkbaar kritischer wat eten betreft, en dus kook ik toch maar liever zelf. Dom? Ik weet het niet. Mijn hersenen maken af en toe overuren met alleen maar de vraag wat ik het beste kan doen, kan zeggen en kan reageren.
Dat geldt ook wel een beetje voor bloggen. Ik ben lang niet altijd in de stemming om vrolijk te reageren of te bloggen. Ik wil ook niet de chagrijn worden die altijd moet uitstralen dat het minder goed gaat dan ik gewend ben. Er zijn ook in mijn leven heel veel dingen die wel goed gaan en waar ik heel dankbaar voor ben en ik geniet nog steeds met volle teugen van mijn zwangerschap. Maar soms verdwijnt dat even naar de achtergrond. Jullie moeten het me maar vergeven. Soms is het gewoon niet anders. En dan blog ik maar niet, terwijl ik eigenlijk best wel graag wil bloggen. Dubbel...

En tegelijk blijf ik hopen en bidden dat het snel weer beter gaat en blijft. Wellicht is het na de zwangerschap gewoon weer voorbij.

5 opmerkingen:

  1. Dubbele gevoelens zijn altijd lastig en volgens mij ook erg vrouwelijk ;-) Kan je vanaf hier alleen een hart onder de riem steken, bij deze! En misschien helpt bloggen dan toch wel, gewoon even stoom af blazen....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Realmam, Wat vervelend dat je je zo voelt! Ik kan me dit ook nog wel herinneren van de zwangerschappen. Ik kreeg floradix voorgeschreven, gewoon verkrijgbaar bij kruidvat. Erg lekker is het niet maar het hielp me wel om wat positiever te denken. Misschien heb je er baat bij? Sterkte met alles!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is voorbij zodra de kleine eris. Ik ben tijdens mijn laatste zwangerschap zo vreselijk ziek geweest dat werk niet wilde, mijn zoon verzorgen deed ik met de grootste moeite. Maar de baby floepte eruit en er ging een soort gevoel over mij heen en het was over en nooit weer last van gehad. Ik herken het dus wel maar nog even volhouden, maar van mijn kant makkelijk praat want ik ben heel makkelijk. Als we maarte eten hebben, wc schoon en de was bij. Dan maar een rommeltje ,want visite hoefde ik niet te hebben. Dit trok ik niet en werken deed ik dus ook niet meer. De wereld word heel klein en je leert je vrienden/familie kennen. Het is even overleven en als het goed is heb je straks weer een wonder in je armen en kun je dit achter je laten. Vergeten doe je het niet, maar je kunt het een plekje geven.

    Groetjes
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Joh, zwanger zijn is gewoon een hele grote klus! En dat naast alle andere bezigheden en je gezin.... Afzien en aftellen. Straks komt alles weer goed. Voor nu is het doorbijten en zoveel mogelijk toch proberen hulp aan te nemen. Alleen alles doen lukt toch niet. Mijn kraamhulp zei dat als mensen hulp aanbieden je mag verwachten dat ze het dan ook menen en je graag iets uit handen willen nemen. Maar moeilijk is dat wel! Wens je heel veel sterkte! Hoop dat ik niet belerend overkomen want dat is totaal niet de bedoeling! Altijd lastig om een goede intonatie te vinden met letters ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Niet makkelijk! Ik moest bij mijn laatste twee zwangerschappen plat liggen en weeënremmers nemen, bovendien had ik bekkeninstabiliteit. Ik voelde me zo machteloos...
    Trek je op aan de gedachte dat je er binnenkort iets heel moois voor terugkrijgt. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen