donderdag 15 februari 2018

Goede raad is voorraad

Zo'n 10 jaar geleden belden we een gezin op zaterdagavond op of het uitkwam dat we zondag op kraambezoek kwamen. Dat was goed en de dag erna kregen we zelfgemaakte appeltaart bij de koffie. Wauw! Ze hadden inmiddels hun vierde of vijfde kindje gekregen en de moeder vertelde zo tussen neus en lippen door dat ze gewoon even een appeltaartje gemaakt had toen wij belden. Dat zag ik mijzelf niet doen. Ik had in de eerste plaats geen appels in huis, in de tweede plaats geen goed recept en ik vermoed dat ik toen totaal geen idee had wat voor ingrediënten ik nodig zou hebben, behalve een pak van koopmans voor appeltaart en die had ik uiteraard vrijwel nooit in huis, of het moest al voor een verjaardag zijn.

Maar... ik ging het wel proberen, waarschijnlijk aangestoken door deze ervaring bakte ik af en toe een appeltaart. Achterop het pak stond precies hoe het moest en hoe lang dat zou duren. Die eerste keer viel dat vies tegen. Voordat ik de appels in stukjes gesneden had was de tijd (incl. de oventijd) al lang verstreken en toen moest de rest nog.
Ik kom niet uit een kook- en bakfamilie. Met een combimagnetron die zelfs de pepernoten nog deed verbranden (in mijn beleving) werd er zelden iets zelf gebakken. Ovenmaaltijden aten we sowieso nooit. Meestal kregen we de Hollandse pot voorgeschoteld afgewisseld met zondag soep en een keer macaroni of bami en nasi. Gewoon met een pakje en zakje, hoe moeilijk wil je het maken. En met die bagage ging ik mijn studententijd in en eigenlijk ook weer uit.

Pas toen we een paar kinderen hadden en ik me ging verdiepen in besparen en bezuinigen las ik ook veel over ingrediënten die overal in zitten. Dat te veel suiker en te veel zout niet goed voor je is, dat is wel algemeen bekend en dat deze ingrediënten vrijwel overal in zitten, daar kwam ik al snel achter. En toen ging bij mij de knop om: ik wilde niet meer koken met zakjes en pakjes. Als anderen dat konden, dan kon ik dat toch zeker ook! En ja, dat kan ik. Heel af en toe gebruik ik nog wel een pakje voor een saus en bouillonblokjes gebruik ik ook zeker. Maar voor de rest doe ik het zonder en dat bevalt me heel erg goed.

En wat ik niet voor mogelijk had gehouden: Ik vind het nog leuk ook! Ik vind het leuk om te experimenteren met ingrediënten (wel op basis van bestaande recepten) mijn kruidenvoorraad is meer dan verdubbeld en ik gebruik ze ook nog! En we eten veel afwisselender, ook al heb ik echt wel een paar favoriete gerechten die regelmatig langskomen en daarbij heb ik ook wel rekening te houden met de rest van ons gezin.

Een ander voordeel vind ik dat mijn voorraadkast leger heb. In plaats van allemaal pakjes en zakjes voor alle mogelijke maaltijden (die je dan vooral en veel in de aanbieding koopt en daardoor heel veel ruimte innemen) heb ik nu een paar standaard ingrediënten en heel veel kruiden. Dat neemt veel minder ruimte in en vrijwel altijd kan ik op het laatste moment beslissen wat we gaan eten, afhankelijk van de groenten die ik in huis heb.

En zo maakte ik gisteren uit de voorraad die ik had: een appeltaart! Een nieuw probeersel met room erin. Maar alle ingrediënten had ik in huis en de taart stond binnen een half uur in de oven. En toen flitsten mijn gedachten toch even 10 jaar terug. Nu draai ik mijn hand er niet meer voor om. Ik geniet ervan om te bakken en het hele gezin smult van mijn bakkunsten. Ja, daar wil ik de komende tijd wel tijd voor vrijmaken!

1 opmerking: