maandag 12 februari 2018

Tijdsverdeling

En hier is weer eens een schrijven van mijn hand. Ik vind schrijven leuk en heb ook regelmatig meer dan goede ideeën, maar om er dan toch even echt rustig voor te gaan zetten is net weer een stapje verder. Momenteel ben ik bezig met het lezen van een boek over tijd. Hoe deel je je tijd in, waar besteed je veel tijd aan en waar minder. Waar zou je meer tijd in willen stoppen of juist minder?
Dat zijn interessante vragen. Tegenwoordig lijkt iedereen het altijd druk te hebben. Druk met werk, met kinderen, met hobby's of met sporten... En eerlijk gezegd doe ik daar zelf ook aan mee. Voor mijn gevoel heb ik voor sommige dingen te weinig tijd. Maar als ik eerlijk ben, dan weet ik ook dat ik voor sommige dingen te weinig tijd maak.

Neem nu het bloggen. Zo'n 6 jaar geleden ben ik fanatiek gaan bloggen. Met name over geldzaken, omdat mij dat op dat moment heel erg bezig hield. We hadden het goed, maar in financieel opzicht hoefde er maar een klein ding te gebeuren of we zouden toch wel wat geldzorgen erbij hebben. Het bloggen erover zorgde ervoor dat ik scherp bleef en mogelijkheden bleef onderzoeken om toch wat financiële zekerheden veilig te stellen. De blogjes van mijn hand bleven maar komen zonder moeite, maar op een gegeven moment begon het te knagen. Geldzaken zijn belangrijk, zeker. Maar daar draait het niet om in dit leven. En om daar zo de focus op te houden is de kans groot dat je belangrijkere dingen minder aandacht schenkt. Helemaal als christen voelde ik me daar toch niet zo goed bij. Daar kwam bij dat het financieel beter ging en het minder nodig was om extreem op de kleintjes te gaan letten. Maar met het vervallen van de noodzaak erover te bloggen lijkt het ook alsof ik er geen tijd meer voor heb. Onzin natuurlijk, want ik heb er best tijd voor, ik maak er alleen geen tijd meer voor.

De laatste tijd ben ik mij gaan focussen op het huishouden. Ik ben geen geboren huishoudster. Orde zit niet in mijn systeem ingebakken en structuur nog minder. Dat is niet erg, als er maar wel dingen gedaan worden. Of door mij, of door mijn man, of door een externe hulp. Toch wel een klein beetje belangrijk in een gezin met 5 kinderen. En aangezien ik na de geboorte van onze jongste me weer helemaal fit voelde, besloot ik dat de tijd van chaos en ongestructureerdheid maar een keer over moest zijn. Dat zou het voor iedereen fijner en leefbaarder maken. Ik heb me er bijna letterlijk zo'n beetje ingestort en dat ging eigenlijk best goed. Er kwam iets van structuur en meer logica, waardoor het nu bijna op rolletjes loopt. Heerlijk!

Maar... soms ben ik zoveel bezig met huishoudelijke dingen dat ik me schuldig voel omdat ik dan onze kinderen weer minder aandacht geef. Daar zou ik ook meer tijd in moeten stoppen. En persoonlijke ontwikkeling en ontspanning moet ik ook niet vergeten.
Het toverwoord is balans. Wat is een goede balans tussen al deze dingen? Hoe verdeel ik mijn tijd daartussen, zonder iets tekort te doen? De komende tijd wil ik me daar toch wat meer in verdiepen. Welke keuzes maak ik, welke dingen vind ik belangrijk genoeg om daar tijd in te stoppen en welke juist niet?

Zijn jullie tevreden met hoe je de tijd verdeelt? Of zijn er zaken waar je eigenlijk wel meer tijd in mag stoppen, maar dat niet doet (of denkt dat je daar geen tijd voor hebt?)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten