dinsdag 6 januari 2015

Woorden of daden?

Ik wilde het namelijk hebben over mensen die een bepaald geloof aanhangen. Een religie wordt vaak uitgedragen door de volgers en op basis daarvan staat de buitenwereld al klaar met haar oordeel. Met name negatieve handelingen worden uitvergroot en op basis daarvan wordt dan de religie veroordeeld. Neem bijvoorbeeld de moslimextremisten, die zichzelf of onschuldige kinderen een zelfmoordaanslag laten plegen op grond van hun geloof. De buitenwacht veroordeelt dan meteen hun 'geloof' heel streng, terwijl veel van hen zich nog nooit verdiept heeft in hun geloof of überhaupt de koran heeft gelezen.
Hetzelfde geldt voor christenen. Ook onder christenen zijn veel extremisten, maar ook als je geen extremist bent, dan maak je als christen regelmatig fouten. En mensen staan dan al vaak meteen klaar met hun oordeel. Het ergste is dat je vaak zelf niet eens veroordeeld wordt, maar meer het geloof, het christendom, dat een negatieve sticker opgeplakt krijgt. Hoeveel mensen hebben al hun oordeel klaar over God, over het christendom, zonder dat ze de bijbel hebben gelezen? Alleen op grond van wat ze van christenen hebben gezien.
Ja, christenen maken ook weleens fouten, ze liegen ook wel eens en ze maken ook wel eens ruzie. Ik praat dat absoluut niet goed, maar we zouden ons er wel eens bewuster van mogen worden dat ons doen en laten mensen kan beïnvloeden hoe ze over God denken. Positief kan dat natuurlijk ook, dat je zoveel liefde en vrede en rust uitstraalt dat anderen nieuwsgierig worden naar het geloof dat zulke mensen drijft. Laatst hoorde ik een mooie uitspraak: als christen ben je misschien de enige bijbel die anderen zullen lezen. Wat voor bijbel laat je dan zien? Als een christen die leeft met de blijheid van het geloof? Of een ruziezoeker die wel naar de kerk gaat?

Goed om over na te denken en mezelf een spiegel voor te houden. Al een tijdje langer speelt dit door mijn hoofd. Hoe ben ik als christen? Kunnen andere mensen de echte God zien door mijn levensstijl? Ik hoop het, maar het is soms erg lastig om de goede dingen te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten