woensdag 7 januari 2015

Zonder suiker

Ik ben verslaafd aan suiker, tenminste ik vind bepaalde zoetigheden heerlijk! En al langer denk ik erover na om een tijdje suikervrij te gaan leven. Ik wil zien of het wat met mijn leven doet, of ik me ook meer energieker voel zoals anderen die dat een periode hebben gedaan. En ik ben heel benieuwd of ik het 'zomaar' kan laten staan.
Ik zeg wel suikervrij, maar ik zal het niet heel strikt doen. Alle producten waar overduidelijk suiker in zit ga ik vermijden. Maar producten waar verborgen suikers inzitten ga ik als het niet anders kan niet mijden. Ik kook vrijwel alles zonder zakjes en pakjes, dus met koken zal het niet zo'n probleem zijn om suikers te vermijden.
Qua drinken zal het ook niet moeilijk zijn. Ik drink alleen maar zonder suiker, namelijk zwarte koffie, thee en water. Maar wat het eten betreft.... Elke broodmaaltijd eet ik een boterham met chocoladevlokken en vaak ook chocopasta. Dat wordt afzien. De komende tijd wordt het dus vooral kaas, pindakaas, vleesbeleg (hierin neem ik de verstopte suikers dan maar op de koop toe) en salade oid.
Verder zijn we dol op toetjes, hoe lekkerder hoe beter, dus het betekent dat ik overga op gewone yoghurt. Ik heb dat tijden gedaan, maar tegenwoordig kies ik vaak voor een zoet alternatief.
De grootste uitdaging zit hem toch in de tussendoortjes. Ik ben namelijk dol op koeken. Een kopje koffie zonder lekkere koek? Ik kan het me nauwelijks voorstellen. Ik zal dus op zoek moeten gaan naar alternatieve tussendoortjes. Fruit of zo, het zou niet verkeerd zijn om daar wat meer van te nuttigen, dat is nooit in mijn voedingspatroon een gewoonte geworden, terwijl ik het voor mijn kinderen erg belangrijk vind en ik vind fruit ook best wel lekker. Alleen koffie met fruit is dan weer niet zo'n geweldige combinatie. Ik heb al bedacht dat een handvol noten of een rijstwafel met kaas ook prima als tussendoortje kan dienen.

Waarom begin ik nu? Ik wilde niet met de feestdagen in de verleiding komen, ook hebben we de komende tijd weinig verjaardagen en eigenlijk was het de bedoeling dat alle kerstlekkernijen wel op zouden zijn. Dat is niet helemaal gelukt, sterker nog, ik kocht gisteren nog bij de Lidl 3 pakken met lebkuchen. Die zijn zo lekker! En ze waren nog geen 50 cent per pak, dus ik kon ze niet laten liggen. De houdbaarheidsdatum ligt ergens in mei, dus ik kan ze prima wel een paar maanden laten liggen. Ik zie het maar als een extra uitdaging. Ook zag ik dat er de komende tijd meer koeken in de aanbieding zijn, oranjekoekstukken en stroopwafels, ik ben er dol op. Ik vrees dat ik dat allemaal niet aan mijn neus voorbij kan laten gaan.
Dus als ik zou starten met de uitdaging zodra alle lekkere dingen in huis op zijn, dan zou het nog best lang kunnen duren. Of het gevaar is dat ik zoveel ga snoepen dat alles snel op is zodat ik snel kan gaan beginnen. Geen goed idee. En dus begin ik vanmiddag. Na een boterham met vlokken en een lebkuche bij de koffie :-)
Ik ben heel benieuwd hoe het me gaat bevallen en nog meer of het gaat lukken. In elk geval ga ik het volhouden tot 1 februari, daarna kijk ik hoe het bevallen is en of ik ermee doorga of niet. Wellicht kan ik mijn man ook overhalen, samen zo'n uitdaging aangaan zal vast gemakkelijker zijn. Maar voor nu begin ik in mijn eentje (samen met anderen die ook een tijd zonder suiker willen leven).

4 opmerkingen:

  1. Wat leuk! Ik ben net begonnen met ongeveer hetzelfde! Bij mij moeten er ook nog heel wat kilo's af na 3 zwangerschappen... ik doe dat door bijna alles wat ik eet wat zinnigs te laten zijn. Lekker met vezels, vitamines en mineralen. Zo kies ik als ik zin in zoet heb zoet fruit (mango) of rozijnen en eventueel wat noten. Rozijnenkoek bijvoorbeeld niet want daarin zitten naast zoete rozijnen ook nog suikers en vetten toegevoegd. Dan maar een extra boterham. In de hele kerstvakantie ben ik echt wel helemaal los gegaan met snoepen. Heel bewust dat ik op 5 januari ging stoppen. Net zo lang tot ik er zelfs genoeg van had ;-)
    Tot nu toe valt het me wel mee en eet allerlei ander lekkers als, puntpaprika en lekkere amandelen tussendoor.
    Verder doen mijn man en ik elke dag mee met Nederland in Beweging via uitzendinggemist. We hebben samen de grootste lol, en zijn vooral de doelgroep niet maar bewegen wel lekker ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben afgelopen jaar op 4 juni gestopt met snoepen. Wel gun ik mij af en toe een koekje. Maar het echte snoepen, drop, zuurtje, caramel, mixsnoep, engelse drop, chocolade. Weet ik al niet meer. Ik heb niets meer gepakt. Met kerst lag er een klein chocolaatje op het toetje. Nou dat heb ik dan genomen. Ik ben blij dat het gelukt is en kan nu echt zonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben afgelopen maandag weer begonnen op mijn voeding te letten. Ik wil het gemis aan koekjes e.d. gaan opvangen door suikervrije baksels te maken. Er zijn genoeg lekkere recepten te vinden op internet.
    Als lunch neem ik nu vaak een zelfgemaakt soepje of een salade. Dan heb ik gelijk een hoeveelheid aan groenten binnen.
    Succes en groeten, Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel veel succes met je uitdaging! Ik heb het een tijdje geleden ook 1 maand geprobeerd. Helaas kreeg ik er niet meer energie van. Toen ben ik maar weer gestopt want het uitzoeken van alle producten en het zelf bakken van echt alles koste meer energie dan het opleverde ;). Nu mijn vader net diabetes heeft ben ik er toch weer meer mee bezig. Ben benieuwd hoe het je zal vergaan.

    BeantwoordenVerwijderen